Du har længe delt dit liv, dit outfit, dine børn, din indretning, dine måltider, dine solnedgange og dine tanker visuelt på Instagram. Du har nøje overvejet hvad og hvornår, der skulle postes i dit feed, og pludselig er din følgerskare vokset til langt over 5.000 followers. Tillykke!

Du er nu nået til det skelsættende øjeblik, hvor du bliver inviteret til smukke og ekstravagante events, hvorfra du kan gå hjem med goodiebags, pressemeddelelser og muligt content til dine følgere.

Men nu starter det sande dilemma. For selvom du helt sikkert er dødgodt selskab, er det ikke alene for din egen skyld, at store brands vil servere croissanter og bobler for dig fra morgenstunden og få talentfulde sortklædte designere til at holde taler om deres nyeste ideer og produkter.

Nej, det hele handler om PR, kommunikation, markedsføring og influencer marketing. Det er nu din opgave som visuel formidler for alvor er gået i gang, og du skal gøre dig fortjent til brunch, pindemadder og gratis produktgaver (som du skal huske at svare skat af). Og du skal finde ud af, hvad dine følgere egentlig synes, det er spændende at blive præsenteret for.

Og lad mig give dig lidt insider viden: For de fleste er det ligeså spændende at se fremmede folks fotoalbums fra bilferier til Harzen i 80’erne, som det er at se stories med lyd fra presseevents.

Derfor spurgte jeg mine 60.000 følgere om, hvad DE SYNES, der gør stories fra presseevents interessante. Jeg har kogt de mange ærlige svar ned til 10 tip, som du med fordel kan studere og snuppe.

10 tip til dig, der skal til event med din smartphone

  1. Gør dit content personligt og brug dig selv. Fortæl om dét, du synes er spændende og hvorfor du gerne vil vise det.
  2. Dine følgere følger DIG, og de vil gerne se DIG i dine stories. Tag evt. en veninde eller assistent med, der kan filme og fotografere dig eller alliér dig med en af de andre inviterede influenter. De er allerede i toptræning med den nyeste iPhone og ved, at det ikke er tilstrækkeligt at tage mindre end 20-30 fotos af den samme pose for at få et godt foto i kassen.
  3. Skær ned og skær ind til kernen. Begræns mængden af stories og gør det kort og godt. Læg få fotos op i din story og tag firmaer og andre instagrammere, du vil anbefale, så dine følgere selv kan klikke sig videre. (Det er også en fordel for dig at få regrammet dine stories. På den måde udvider du dit netværk, og det vælter forhåbentlig ind med nye følgere. Vær aldrig nærig med at tagge andre influenter eller brands).
  4. Tag dine følgere med på din dag. Fortæl dem hvad du skal, FØR du pludselig befinder dig i et rum fyldt med bloggere og brunch. Og BAGEFTER fortæller du dem, hvad du fik ud af eventet, hvad du blev klogere på, og hvad du tager med dig derfra.
  5. Overvej hvordan dine stories kan skille sig ud fra de 80 andre bloggeres, som også er inviteret. Det bliver hurtigt kedeligt at se den samme morgenmadsbuffet eller opstilling af krukker foreviget hos 10 instagrammere. Lav gerne behind the scenes stories eller takeovers.
  6. Drop at filme brudstykker fra de sortklædte designeres taler. De er omtrent ligeså spændende som en lettere bedugget onkels tale til en random venindes datters konfirmationsfest.
  7. Drop stories med lyd. Vis stylingerne i fotos og giv dine følgere masser af tips og korte fakta om produkterne i tekst. Forbered dig og læs gerne pressemeddelelsen igennem og brug evt. de professionelle produktfotos, der allerede er sendt til dig på mail, hvis der er elendigt lys til arrangementet.
  8. Lav fx et interview med de mennesker, du møder. Designerne, de forskellige brands og de andre influenter. TIP Folk er sgu lidt forfængelige, og de vil straks regramme din story, så længe det handler om dem selv, og din profil får automatisk yderligere eksponering.
  9. Husk at markere dine stories fra events som reklame eller annonce. Det er ikke tilstrækkeligt at skrive, at du er inviteret eller at du har modtaget noget i gave. Er du inviteret til presseevent, er det med en kommerciel hensigt om, at du skal promovere og skabe opmærksomhed om et brands produkter. Ifølge markedsføringsloven skal dine storiess tydeligt markeres som reklame eller annonce. Tydeligt. Også selvom du kun får serveret en croissant og en kop kaffe for din tid og dine stories. Læs mere her.
  10. Giv noget. Gør dine reklamebaserede stories fra events til noget dine følgere kan få glæde af. Får du en goodiebag, så udlod den som en give away eller lav en aftale med firmaet om, at du må give dine følgere en personlig rabatkode i forbindelse med, at du omtaler eventet på din profil.

Ovenstående er svar fra mine følgere, som jeg har kogt ned til 10 tips , men der er helt sikkert meget mere at mene om reklamebaserede stories. Måske mener du noget?

Har du tanker, som du vil dele eller ideer til, hvad influenter bør overveje, når de går til events for at formidle produktnyheder, så skriv dem endelig i en kommentar 🙂 Du er også meget velkommen til at kommentere på mit indlæg, hvis du mener noget helt andet. Som influent er man afhængig af, at nogen følger med – og derfor giver det altid god mening at bede om sine følgeres mening.

Endnu engang tak for jeres mange svar og tak fordi du læste med.

Kh Mette Helena.